جراحی بینی استخوانی

خصوصیات بینی های استخوانی و هدف از تغییرات بینی های استخوانی

اجازه بدهید ابتدا مدل بینی استخوانی را برای شما شرح دهیم و در ادامه بپردازیم به تکنیک های عمل بینی های استخوانی.

بینی های استخوانی یا به اصطلاح همان بینی های عقابی و قوز دار در ظاهر فرد کاملا قابل تشخیص هستند بینی های استخوانی پوست بسار نازکی دارند و منافذ روی پوست بسیار کم است اما تعداد استخوان ها و غضروف بینی نسبت به چربی بینی بیشتر است برخی از بینی ها ترکیبی از غضروف و استخوان تشکیل شده که به این دسته از بینی ها بینی نیمه استخوانی میگویند.

 

مدل بینی استخوانی معمولا در اثر ژنتیک و موارد ارثی یا عوامل محیطی مثل تصادف یا ورزش ها سخت می تواند باشد.

عمل بینی استخوانی

عوارض عمل بینی استخوانی چیست؟

تنها عوارضی که میشود به آن ها اشاره کرد مواردی است که میتواند برای دیگر جراحی و عمل ها نیز باشد که از مهمترین انها:

  • حساسیت به داروهای بیهوشی
  • هماتوم
  • احتمال عفونت در صورت مراقبت نکردن بعد از عمل
  • آسیب به عصب بینایی در صورد انتخاب نادرست پزشک جراح
  • کبودی و خونریزی بیش از اندازه طبیعی بعد از عمل

بهترین روش جراحی بینی های استخوانی

قبل از توضیح روش های جراحی به پرتکرار ترین سوال شما در رابطه با عمل بینی استخوانی پاشخ میدهیم.

در عمل بینی استخوانی بر خلاف عمل بینی های گوشتی هدف از جراحی رفع و اصلاح ایراداتی همچون قوز، شکل نامتقارن استخوان و کاهش دادن ارتفاع بینی است به دلیل نازک بودن پوست بینی و بافت غضروف این مدل از بینی پزشکان به روش باز یا بسته جراحی را انجام میدهند و مشکلات و ایرادات بینی را رفع میکنند.

رینوپلاستی یا همان عملی زیبایی بینی ، در بینی های استخوانی متناسب با نیاز افراد گاهی با تغییرات نوک بینی، نمای جلو یا بغل بینی را تغییر دهند انجام میشود .

اصطلاح فنی که جراحان استفاده میکنند استئوتومی که تعریف آن  تغییر شکل استخوان هاست .هدف اصلی جراحان استئوتومی میباشد که از این طریق می توانند وضعیت قرار گیری  استخوان ها را بهبود ببخشند و به رفع شدن برآمدگی ها و قوز های داخل و خارج بینی کمک کنند.

شما میتوانید در عمل بینی استخوانی با توجه به مراجعه و مشورت با پزشک جراح فرم های دلخواه  عمل بینی به صورت طبیعی ، عروسکی، فانتزی انتخاب کنید، فقط در نظر داشته باشید که عمل های بینی های استخوانی در مردان بیشتر به صورت طبیعی انجام میشود و عمل بینی استخوانی به صورت فانتزی یا عروسکی در بین خانم ها طرفدار های بیشتری دارد.

بررسی انواع روش های جراحی بر روی بینی های استخوانی

عملی جراحی بینی های استخوانی به دو روش انجام میشود به صورت باز یا بسته، که هر کدام از این روش ها دارای ویژگی هایی میباشند.

قبل از توضیح انواع روش های جراحی بهتر است بدانید که: معمولا افراد برای اصلاح چند مورد از ایرادات بینی به سراغ جراحی بینی میروند که شامل موارد زیر میشوند:

 داشتن پل عریض : بیمارانی که بینی آن ها پل عریض و پهنی دارد و استخوان های درشت تر ممکن است نیاز داشته باشند که استخوان ها به هم نزدیک تر شوند، که ظاهر ظریف و باریک تری بینی داشته باشد.

انحراف بینی: بینی های پیچ خورده و کج معمولا نیاز به استئوتومی دارند.تا استخوان بینی تغییر کند و شکل متقارنی داشته باشند.در این مورد در اغلب مواقع جراحی بینی رینوپلاستی همراه با جراحی سپتوپلاستی همراه است.

 برآمدگی یا قوز های بزرگ: معمولا برآمدگی های بزرگ و قوز در بینی های استخوانی نیاز به تغییر شکل در استخوان ها دارد، که بینی بعد از برطرف کردن قوز ها شکل و ظاهر هماهنگی داشته باشد.

در این موارد ذکر شده جراحی بینی های استخوانی به روش باز انجام می شود که در ادامه شرایط روش های جراحی برای بینی های استخوانی شرح داده ایم.

درد عمل بینی استخوانی بیشتره یا گوشتی؟

همانطور که توضیح داده ایم به علت بیهوشی کامل افراد در حین عمل  هیچ احساس دردی نخواهند داشت و درد قابل تحمل بعد از عمل بینی را باتوجه به مصرف داروها طبق نظر پزشک میتوان کنترل کرد .

پس در پاسخ به این سوال میتوان گفت  عمل بینی استخوانی و گوشتی از نظر درد عمل تفاوتی باهم ندارند.

عمل جراحی بینی استخوانی به روش باز:

همانطور که در قسمت انواع جراحی بینی توضیح داده ایم در این روش پزشک جراح با ایجاد برش ها روی بینی، پوست بینی را کاملا از استخوان ها و غضروف جدا میکند تا دسترسی کامل به آناتومی بینی برای تغییر دادن ساختار بینی داشته باشد.در این روش بیهوشی عمومی انجام میشود.

عمل بینی استخوانی به روش باز

عمل جراحی بینی استخوانی به روش بسته:

در این تکنیک جراحی بر خلاف تکنیک باز مدت زمان جراحی کوتاه تر میباشد و عوارض مثل جای زخم بیرونی را برخلاف روش باز در پی ندارد و پزشک جراح با استفاده از یک سری ابزار مخصوص فرایند جراحی پوست بینی را به سمت بالا کشیده و در داخل برش های حاشیه ای ایجاد میکند . در این تکنیک جراحی عمولا تغییرات زیاد و کلی نمی شود انجام داد این روش بیشتر برای افرادی که به دنبال رفع نواقص جزئی میباشند مورد استفاده قرار میگیرد.

بهترین فرم بینی برای بینی های استخوانی

 یکی از پر تکرار ترین سوالات و دغدغه افرادی که بینی استخوانی دارند و به دنبال عمل جراحی زیبایی هستند این است که بهترین فرم برای بینی های استخوانی چه مدلی میباشد؟

در پاسخ به این سوال باید مسائل و مواردی را درنظر گرفت که مهمترین آن این است اگر شکل و ظاهر یک بینی که بعد از عمل را دیدید و خوشتان آمد دلیل بر این نیست که همان فرم بینی هم برای شما مناسب باشد.

باید در نظر بگیرید فرم بینی که انتخاب می کنید باید با دیگر اجزا صورتتان نیز هماهنگی داشته باشد.

نمیشود وقتی صورت فردی پهن و بزرگ است و تقریبا تمامی اجرا صورت فرد درشت است انتخاب کند که فرم بینی بعد از عمل به صورت فانتزی یا عروسکی باشد قطعا جذابیتی نخواهد داشت.

در این مورد لطفا به پزشک جراح خود اعتماد کنید و اجازه دهید به شما کمک کند تا بتوانید با فرم صورتتان بهترین فرم بینی را انتخاب کنید، که در ادامه از انجام عمل بینی رضایت داشته باشید.

یکی از مزیت هایی که جراحی بینی های استخوانی نسبت به بینی های گوشتی دارد این است که جراح به دلیلی تغییرات در فرم استخوان میتواند بینی بهتری را خلق کند و طبیعی است که در عمل بینی های استخوانی درصد رضایت بیشتری است، چرا که وقتی استخوان تغییر میکند دیگر رشدی ندارد به نسبت بینی های گوشتی.

مراقبت های که بعد از عمل باید انجام دهید

طبیعی است که بعد از جراحی لازم است مراقبت هایی غذایی و دارویی انجام دهید تا روند بهبود و دوره نقاهت تان را سریعتر کند.

بعد از جراحی بینی استراحت کنید: درست است که عمل بینی یک عمل سرپایی محسوب میشود اما دلیل بر این نیست بلافاصله میتوانید به روتین زندگیتان برگردید.2 روز اول را استراحت مطلق داشته باشید و تا میتوانید از مایعات سرد استفاده کنید.

از کمپرس آب سرد استفاده کنید: قبل از درآوردن تامپون هر دو ساعت یکبار به مدت 20 دقیقه از کمپرس آب سرد استفاده کنید و از 48 ساعت دوم از برداشتن تامپون برای رفع کبودی ها از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

 مصرف منظم دارو ها: در نظر داشته باشید در سر تایم مشخص شده از داروها استفاده کنید و لطفا بدون تجویز پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید.

 فعالیت بدنی شدید نداشته باشید: بعد از جراحی بین استخوانی یک هفته استراحت نسبی داشت باشید و از فعالیت های سنگین خودداری کنید حتی برای یک مسواک زدن ساده تلاش کنید تکان زیاد صورت نداشته باشید و حتما از مسواک کودک استفاده کنید.

حمام نروید: بعد از جراحی بینی  بین 7 تا 10 روز پانسمان مخصوص بینی که بصورت آتل و گچ می باشد نباید رطوبت به آن برسد ، اگر تصمیمی به استحمام دارید در این زمان از خیس شدن گچ بینی تان خودداری کنید و از گرما و بخار زیاد فاصله بگیرید چرا که باعث تشدیدی تورم و کبودی میشود.

 ما برای شما لیستی از مراقبت بعد از عمل جراحی بینی از جمله مراقت های های دارویی و غذایی بعد از عمل تان تهیه کرده ایم برای اطلاعت بیشتر از شرایط مراقبتی بعد از عمل کلیک کنید

پر تکرار ترین سوالات شما در رابطه با عمل بینی های استخوانی

درد عمل بینی استخوانی بیشتره یا گوشتی: برای پاسخ به این سوال به شما پیشنهاد می دهیم که با پزشک جراح مشورت کنید تا استرستان بابت درد عمل برطرف شود ، اما بدانید که تفاوتی در درد عمل بینی گوشتی و استخوانی نمی باشد و به کمک تجویز دارو از طرف پزشک درد های ناشی از جراحی تسکین داده می شوند.

آیا بینی استخوانی بعد از جراحی برگشت پذیر است؟ برگشت پذیری استخوان در عمل بینی های استخوانی امری نادر است به دلیل تراش خوردن استخوان بینی برگشت قوز بینی وجود دارد.

دوره نقاهت چه مدت است؟ دوره نقاهت عمل بینی مثل تمامی جراحی ها مستلزم شرایط خاصی میباشد.به شرط رعایت دستورات پزشک بین 4 الی 5 روز میباشد. طول دوره درمان و پانسمان بسته به نظر پزشکان معمولا بین یک هفته الی 10 روز میباشد.

قیمت و هزینه های عمل جراحی بینی استخوانی

قیمت عمل جراحی بینی های استخوانی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد از هزینه ها مشاوره و عکس های قبل از عمل گرفته تا هزینه های حین جراحی مثل بیمارستان و آزمایشات و هزینه های بعد از عمل بینی بستگی دارد برای اطلاعات دقیق هزینه های عمل بینی های استخوانی  به جدول هزینه و قیمت عمل بینی مراجعه کنید .

سوالات کاربران و پاسخ پزشکان در رابطه با عمل جراحی بینی های استخوانی

بیایید به سوالاتی که از جراحان عمل بینی پرسیده می شود بپردازیم در آن ها هم اطلاعات جالبی وجود دارد.

من یک مرد 22 ساله هستم که بینی سمت چپ من توسط افزایش توده استخوانی بسته شده است و من مشکل تنفسی پیدا کرده ام که در سن 17 سالگی نیز یک جراحی روی آن داشته ام اما دوباره بعد از چند سال به مشکل برخورده ام حالا چه کار باید کنم ؟جواب دکتر Marcelo Ghersi, MD از میامی ایالات متحده :
به نظر می رسد که شما ممکن است مسائل مربوط به انسداد بینی را داشته باشید و شما توسط یک جراح رینوپلاستی یک ارزیابی داشته باشید تا تعیین کنید که راه حلی برای انجام علائم انسدادی وجود دارد یا خیر.

جواب دکتر Michael M. Omidi از بورلی هیلز کالیفرنیا آمریکا :
تنفس دشوار می تواند ناشی از تورم بافت های نرم در بینی باشد که معمولا از آلرژی ها، انسداد مجاری هوایی از یک جداره متخلخل،

شکستگی استخوان بینی،پولیپ بینی یا برجستگی های استخوانی بزرگ است.تورم بافت نرم با کاهش میزان آلودگی به آلرژن ها و داروهای ضد هیستامین و استروئیدها درمان می شود. سایر مشکلات ذکر شده باید به جراحی برسد.

جواب دکتر Afshin Parhisca :
به نظر می رسد مثل انسداد بینی، یا از هیپرتروفی توربینیت یا انحراف سپتال. شما از معاینه برای تعیین علت انسداد استفاده می کنید. سپس یک برنامه درمان مناسب می تواند نوشته و اجرایی شود.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر دارید در ادامه همین مطلب کامنت بگذارید تا پزشکان فعال در جراحی 24 به شما پاسخ دهند.

منبع :جراحی 24  ، hopkinsmedicine.org

لطفا به این محتوا امتیاز دهید (5 ستاره)

روی یکی از ستاره ها بزنید تا امتیاز شما به مقاله ثبت شود ( لطفا 5 ستاره امتیاز دهید)

میانگین امتیازها 2.6 / 5. تعداد امتیازها: 5

تا به حال کسی امتیاز نداده لطفا شما امتیاز 5 ستاره به ما بدهید و از ما حمایت کنید

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *