دارو های بعد از عمل بینی

دارو های بعد از عمل بینی

در مورد مصرف داروهای بعد از  عمل بینی  هر دکتر نسخه خود را دارد اما ما در این مطلب سعی در راهنمایی هرچه بهتر شما داریم.

طبق ویدیوی زیر میتوانید از سفالکسین هر 8 ساعت با معده پر استفاده کنید،قرص آنتی هیستامین شبی 1 عدد قرص استامینوفن در صورت وجود درد تا روزی 3 تا آمپول بتامتازون روز دوم یا سوم برای کاهش التهاب بینی ، یک پماد بینی هم لازم دارید که هر 6 ساعت روی بخیه ها استفاده شود .قطره رینوسالتین را به مدت 1 ماه هر 6 ساعت 4 قطره هر طرف بینی بریزید.

برای مصرف دارو در زمان بعد از جراحی بینی باید به یکسری نکات توجه کنید و رعایت آن ها بسیار مهم است 

 مورد اول : مهمترین و اولین نکته این است داروهایی که مصرف میکنید حتما باید تحت نظر پزشک باشنند و به هیچ وجه دارویی خودسرانه نباید استفاده شود. 

مورد دوم : قبل از عمل جراحی بینی حتما باید آزمایشات لازم را انجام دهید به این علت که اگر دچار بیماری باشید یا حساسیت خاصی داشته باشید در تجویز داروهای شما بسیار موثر خواهد بود. 

مورد سوم : دارویی که تهیه می کنید فقط با دستور پزشک مصرف شود لطفا طبق توصیه افراد دیگر مصرف نکنید. 

ویدیو دارو های مصرفی بعد از عمل بینی

 

در این بخش از محتوا می پردازیم به نکات مصرف داروهای بعد از جراحی بینی که باید مصرف کنید:

 زمان مصرف داروها معمولا 6 تا 8 ساعت پس از جراحی بینی آغاز میشود.

نگاه کلی به داروهای بعد از عمل بینی داشته باشیم :

به طور کلی داروهای که تجویز می شوند عبارتند از : دسته داروهای آنتی بیوتیک، مسکن ها، قرص های سرماخوردگی، قطره های بینی و قرص ها و پماد های پردنیزولون.

نحوه مصرف داروهای مورد استفاده بعد از عمل بینی

آنتی بیوتیک ها: داروهای آنتی بیوتیک معمولا برای جلوگیری از عفونت ها های احتمالی تجویز میشوند. رایج ترین آنتی بیوتیک کپسول های آموکسی سیلین 500 هست که تایم مصرف آن هر هشت ساعت یکبار توصیه میشود. 

داروهای سرماخوردگی: از دارویی مثل استامینوفن که از دسته داروهای سرماخوردگی محسوب می شود برای کاهش عطسه و آبریزش بینی استفاده میشود. پزشکان معمولا تا 3 روز بعد از برداشتن پانسمان و آتل بینی ،قرص های سرماخوردگی را تجویز نمیکنند.

قطره های بینی: داروهایی مانند قطره برای جلوگیری از خونریزی احتمالی بعد از عمل بینی تجویز می شوند. نحوه مصرف آنها 3 الی 4 روز بعد از عمل بینی هر سه ساعت یکبار توصیه میشود، یکی از پرکاربردترین قطره ها ، قطره فنیل افرین است

قطره رینوسالتین بعد از عمل بینی: 

این قطره باعث افزایش ترشحات در بینی می شود که به دنبال این اتفاق رطوبت در بینی شما حفظ میشود و جلوگیری از خشکی بینی میشود و همینطور قطره رینوسالتین عمل شستشو سینوس ها را انجام میدهد و باعث کاهش تورم ناشی از عمل کمک میکند.

پمادها: این دسته از داروها برای ترمیم و کاهش جای زخم ها به عنوان ترمیم کننده استفاده می شوند. پماد های پرکاربرد از جمله پماد تتراسایکلین و پماد اکسید روی از مفیدترین پماد ها هستند. نحوه استفاده معمولا تتراسایکلین داخل بینی و اکسید روی زخم های بیرونی مورد استفاده قرار میگیرد.  

آمپول بتامتازون بعد از عمل بینی:  

آمپول بتامتازون  معمولا برای رفع تورم و التهاب ناشی از عمل توسط پزشک تجویز میشود. این آمپول التهاب بینی شما را کاهش میدهد و بیشتر برای درد بینی های گوشتی مورد استفاده میشود. روش تزریق این آمپول بسیار اهمیت دارد چرا که باید تزریق  آن عمیق باشد تا باعث تغییر رنگ در پوست و ناحیه تزریق نشود

داروهای ضد درد بعد از عمل بینی

دارو های بعد از عمل بینی

داروهای ضد درد: بعد از رعایت رژیم غذایی برای کاهش دردهای احتمالی و شدت تورم مسکن هایی مانند قرص ژلوفن و ناپروکسن را اکثر پزشکان تجویز میکنند.

مصرف سفالکسین بعد از عمل جراحی :  قرص سفالکسین نیز برای جلوگیری از عفونت های احتمالی پیش رو تجویز میشود

قرص های آناهیل: قرص آناهیل از یک ماده به نام بروملین موجود در آناناس ساخته میشود، این ماده در کاهش کبودی و تسکین التهاب پوست بینی بعد از عمل بسیار مفید می باشد.

قرص های پردنیزولون: این دارو فقط باید با تجویز پزشک مصرف شود به دلیل عوارض بسیار بالای آن. کورتیکواستروئیدها جزو این دسته از داروها هستند و باز تاکید میشود بدون دستور پزشک به هیچ وجه مصرف نکنید. 

سرم های شستشو: به دلیل جمع شدن ترشجات و خونابه های بعد از جراحی بینی نیاز است داخل بینی شست و شو داده شود. استفاده از سرم های شست و شو که حاوی نرمال سالین است به مدت یک ماه و حداقل روزی دو بار توصیه میشود توسط پزشکان.

قرص های بعد از عمل بینی

داروهای ممنوعه قبل از عمل بینی

در بخش مراقبت بعد از عمل جراحی بینی به مواردی که قبل و بعد از عمل باید مصرف کنید مانند آسپرین ها که باعث رقیق شدن خون میشوند اشاره کرده ایم بهتر است که این موارد را مطالعه کنید، تا اطلاعات شما تکمیل شود.

مواردی از داروهایی که بهبود شما کمک میکنند را در مطلب بالا توضیح دادیم اما داروهایی که باید دقت داشته باشید از مصرف آنها بعد از عمل بینی خودداری کنید شامل موارد زیر میشوند: 

  • مکمل ها 
  • ویتامین های گیاهی
  • زینک
  • آسپرین ها
  • دیکلوفناک
  • پیروکسیکام و بروفن ها
  • قرص آکوتان (راکوتان)

 این موارد از داروها باعث اختلال در ترمیم بافت های آسیب دیده میشوند به همین علت از مصرف آنها باید خودداری کنید، مگر آنکه به دلایلی مصرف آنها در دستور پزشک قرار بگیرند

 به تمامی مصارف دارویی بعد از جراحی اشاره شد اگر برای آگاهی قبل از عمل بینی به این مطلب مراجعه کردید بهتر است از داروهایی که میتوانید قبل از عمل جراحی استفاده کنید نیز اشاره کنیم.

داروهای قابل مصرف قبل از جراحی عمل بینی

در برخی افراد نیاز است قبل از عمل بینی یکسری از داروها استفاده شوند تا به آمادگی بیشتری به استقبال عمل بینی بروید از حمله از این داروها شامل موارد زیر می شوند:

زینک و ویتامین  c مکمل هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما میشوند و بعد از عمل بینی کمک به تسریع بهبود ترمیم بافت آسیب دیده میکنند.

استفاده آمپول ویتامین K : این دارو به شما کمک میکند در حین جراحی بینی دچار خونریزی شدیدی  نشوید و بهتر است هفته قبل از عمل جراحی بینی به صورت عضلانی مورد استفاده قرار گیرد.

کپسول های امپرازول: این دسته از دارو به شما کمک میکند که میزان اسید معده کنترل شود و بعد از عمل بینی دچار درد های معده نشوید

نتیجه گیری مصرف دارو قبل و بعد از عمل جراحی بینی

قبل از عمل جراحی بینی باید تمامی اطلاعات مصرف داروها را برسی کنید و آگاهی لازم نسبت به اقدامات قبل از عمل بینی را داشته باشید.

حتی بدانید بهتر است چه مواد غذایی مصرف کنید که قبل از عمل دچار استرس نباشید و حین عمل جراحی به واسطه رعایت موارد غذایی و دارویی به خوبی پیش بروید و بعد از عمل بینی باتوجه به نکاتی که در مطلب بالا به آن ها اشاره شد بتوانید سرعت بهبود خود را افزایش دهید.

منبع: جراحی 24 ، medvika.com

لطفا به این محتوا امتیاز دهید (5 ستاره)

روی یکی از ستاره ها بزنید تا امتیاز شما به مقاله ثبت شود ( لطفا 5 ستاره امتیاز دهید)

میانگین امتیازها 3 / 5. تعداد امتیازها: 6

تا به حال کسی امتیاز نداده لطفا شما امتیاز 5 ستاره به ما بدهید و از ما حمایت کنید

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

ت . جلیلیان

با سلام خدمت شما
من انحراف بینی و پولیپ شدید داشتم هفته گذشته عمل کردم . ۴۶ سال دارم. دکترم یک ماه قبل از عمل و بعد از عمل هم تا یک ماه برای من قرص نیزوپرد ۵۰ ( پردنیزلون ) تجویز کرده ، طبق دستور مصرف کردم اما احساس خوبی به این دارو که از خانواده کورتون هست ندارم ! البته از عمل جراحی راضی هستم ! لطفا در خصوص مصرف این نوع دارو بنده را راهنمایی بفرمایید !
با سپاس از شما

دکتر وارسته نزاد

پردنیزون معمولا برای کاهش التهاب استفاده می شود و مربوط به خانواده کورتیکوستروئیدها است اما اگر عوارض شدید مانند گرفتگی تهوع دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر عوارض خاصی مشاهده نمی شود دارویی که برای بینی شما نوشته شده است را طبق دستور العمل مصرف نمایید.

رویاعبدل شعار

سلام وروزبخیر،خدمت شما،من دیروزعمل کردم،واز دیشب تاامروزصبح سه بارعطسه کردم بادها بازالبته،میفرماییدعطسه زدن به این ترتیب چقدرمیتونه روجراحی تاثیربزاره؟سپاسگذارم

دکتر وارسته نژاد

سلام روز بخیر ممنون که کامنت گذاشتید:
مهم این بوده که تلاشتون رو کردین که عطسه روی عمل بینی شما تاثیر کمی بگذارد. ضمنا معمولا بعد از عمل از قرص های ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین تجویز میشود. اگر این مورد انجام نشده است با دکتر خود تماس بگیرید و بفرمایید زیاد عطسه میکنید آیا مجاز به استفاده از قرص ها و داروهای ضد حساسیت هستم یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *